Warsztaty zajmujące się wulkanizacją opon świadczą bardzo wiele usług. To przede wszystkim naprawa opon i kół, prostowanie felg czy wymiana kół. Często zajmują się również doradztwem i sprzedażą opon. Wiele firm świadczy też usług wulkanizacji mobilnej.
Termin wulkanizacja w ścisłym rozumieniu odnosi się do technologii zastosowanej po raz pierwszy przez Charles’a Goodyeara. Poprzez dodanie do kauczuku rozdrobnionej siarki, podgrzanie mieszanki do 150°C i zastosowanie specjalnych walców otrzymuje się w procesie wulkanizacji wytrzymałą i plastyczną gumę wulkanizowaną.
Na czym polega wulkanizacja opon?
Uszkodzenie opony zdarza się bardzo często. Wystarczy najechać na ostry przedmiot czy nawet kamień. Powierzchnia opony zostaje przerwana i o ile nie doszło do poważnych uszkodzeń, można próbować ją naprawić. Stosuje się dwie podstawowe metody wulkanizacji: na zimno i na gorąco.
Wulkanizacja na zimno
Wulkanizacja na zimno, nazywana inaczej wulkanizacją chemiczną to, szybka i tania metoda. Skuteczna głównie przy małych uszkodzeniach czoła opony. Chodzi tu głównie uszkodzenia punktowe np. wbite gwoździe. To metoda bardzo popularna i często stosowana. Miejsce naprawy wytrzymuje do kilkunastu miesięcy. Wulkanizacja na zimno polega na zastosowaniu odpowiedniego wypełniacza, który umieszcza się w miejscu uszkodzenia. Uzupełnia on przerwany obszar, łącząc go i uszczelniając.
Wulkanizacja na gorąco
Technika pozwala na przeprowadzenie trwałego i wytrzymałego łączenia. Dzięki wulkanizacji na gorąco możliwa jest naprawa obszerniejszych uszkodzeń, w tym na boku opony. Metoda na gorąco wymaga specjalistycznej wiedzy i nie wszystkie warsztaty pracują z jej użyciem. Usługa jest też dużo droższa. W dużej mierze przypomina proces wulkanizacji wymyślony przed laty. Polega na odtworzeniu brakującego fragmentu ze specjalnie przygotowanej mieszanki w procesie pełnej wulkanizacji. Dzięki odpowiedniemu podgrzaniu i doborze składników można uzyskać gumę o parametrach takich samych jak naprawiana opona. To jednak zadanie dla profesjonalistów.
Wulkanizacja opon – jakie akcesoria będą niezbędne?
Podstawowe materiały wulkanizacyjne to łatki do opon, wkłady naprawcze, chemia wulkanizacyjna, materiały do napraw na gorąco czy mieszanki gumowe. Konieczne są również specjalne akcesoria i sprzęty.
Łaty uniwersalne do opon
To najpopularniejsze materiały do naprawy opon na zimno. Łatki do opon są uniwersalne. Można nimi naprawiać opony diagonalne i radialne, dętkowe i bezdętkowe. Niektóre przeznaczone są do samochodów osobowych, inne do ciężarowych i dostawczych. Stosuje się je w obszarze czoła, barku i boku opony. W tzw. strefach naprawialnych. Występują w różnych rozmiarach i kształtach. Mogą być kwadratowe, prostokątne i okrągłe. W rozmiarze 45 x 45 mm, 60 x 60 mm, czy o średnicy 80 mm. Godne polecenia są łatki firmy Maruni, BestPatch, TipTop, Tech czy TruflexPang
Wkłady naprawcze do opon radialnych
Do dyspozycji w zależności od uszkodzenia są bardzo różne rozmiary wkładów, np. od 150 x 80 mm, 180 x 580 mm czy 460 x 280 mm.
Chemia wulkanizacyjna
To różnego rodzaje kleje do opon, kleje aktywatory, kleje wulkanizacyjne, uszczelniacze oraz specjalne płyny do odtłuszczania naprawianych opon.
Mieszanki gumowe
W tej kategorii można znaleźć masy samowulkanizujące, mieszanki do dętek i opon, techniczne płótna krzyżowe oraz specjalistyczne sznurki.
Akcesoria i urządzenia wulkanizacyjne
Naprawa opony, czy to metodą na zimno czy na gorąco, wymaga użycia odpowiednich urządzeń i akcesoriów. Konieczne mogą się okazać między innymi nacinarki do opon, nożyki do nacinania bieżnika, pędzle, rolki dociskowe do łatek czy skrobaki do opon.